dijous, 17 d’octubre de 2013

cúrcuma, un superaliment


Avui segueixo parlant de superaliments. Vaig començar a tractar els superaliments, en l'entrada de la quinoa, l'amarant i el fajol. Us en recordo la definició: un superaliment és aquell que conté grans quantitats d'antioxidants, vitamines i minerals. Consumits regularment, ajuden a prevenir i combatre malalties i promouen una bona salut. Són anomenats "súper" perquè tenen una major concentració d'ingredients saludables que la resta d'aliments.

Mica en mica, aniré dedicant entrades a aliments que considero que tenen unes propietats excepcionals i que hem de tenir-los molt presents a la nostra dieta, cada dia o, si més no, ben sovint. Aquests superaliments tan poden ser fruites, com verdures, espècies, greixos...

Turmeric
Avui, el superaliment del qual parlaré és la cúrcuma. Altres noms populars: safrà de l'Índia, rizoma de cúrcuma, arrel de cúrcuma, turmeric. He parlat d'aquesta espècie en alguna ocasió i sempre la recomano a les persones que els assessoro en matèria de nutrició i salut. Les espècies, parlant en general, no només donen uns sabors i colors únics als plats, conferint-ne cadascuna una nota particular, un toc, una aroma, sinó que també són autèntics aliments naturals amb grans poders medicinals. S'han d'anar descobrint per saber si ens agraden, com combinen amb d'altres, amb quins aliments queden millor i per conèixer els beneficis que ens proporcionen.

La cúrcuma és aquesta espècie amb aquest color groc tan intens, un autèntic colorant natural, que dóna un toc picant i molt particular. És un dels ingredients importants del curry, vet aquí el seu color groguenc. Molt apreciada a la cuina índia i pakistanesa. És una preciositat: quan la incorpores a un plat, aquest pren un color dauradet (similar al que fa el safrà quan s'afegeix als arrossos). Queda bé amb tot, tan sols cal anar introduint-la en les nostres preparacions de verdures, de cereals o pseudograns, de llegums i, pels qui en mengin, als ous i al peix. Podeu veure més idees de combinacions i plats a “un món creatiu per descobriri a “bon profit: és primavera”. 

Pel que fa les propietats curatives i medicinals (Vitónica),...
cal saber que la cúrcuma, des de l'antiguitat, s'ha fet servir per combatre el malestar i qualsevol problema gastrointestinal, des de diarrees, còlics, inflamació... El seu consum està associat també amb la prevenció i el control de l'acidesa gàstrica, prevenció de càlculs biliars i renals. També és una bona aliada dels atacs d'artritis, pels seus efectes diürètics i drenants.

És un energitzant i reconstituent natural, complement per a persones amb esgotament o energia baixa, ja que té un alt contingut d'antioxidants, que la converteixen en un aliat per protegir les nostres cèl·lules dels efectes degeneratius de l'ambient. Precisament aquests antioxidants fan de la cúrcuma una herba recomanada en la prevenció de malalties com el càncer. Prendre-la cada dia és un mitjà preventiu molt adequat.

El seu efecte depuratiu és beneficiós per a l'organisme, ja que s'encarrega de regular els nivells de colesterol dolent que afecta les nostres artèries, a més d'un remei contra la inflamació. Recents estudis han conclòs que pot ser una important forma de prevenir l'aparició de l'Alzheimer.

Coneixíeu aquesta espècie? Quins són els usos que preferiu, tant pel que fa plats com pel que fa prevenció i control de dolències i malalties? Us convido que feu ús de la zona de comentaris per compartir el vostre coneixement. Podeu llegir-ne més en la 2a entrada dedicada a aquesta espècie.

--Molta més informació del perquè de cadascun dels beneficis de la cúrcuma a “Propiedades medicinales de la cúrcuma.

Altres entrades sobre superaliments:

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada