dilluns, 21 d’octubre de 2013

alvocat, exquisit superaliment


La primera vegada que vaig tastar l'alvocat va ser en guacamole. Era petita i algú el va portar una nit per sopar. Ens va semblar boníssim, aquella textura i aquell sabor, únics. Després he anat descobrint moltíssimes maneres més de menjar-lo i, també molt important, la quantitat de nutrients excepcionals que ens aporta.

avocado, perfectly ripeSeguint una mica més amb el desenvolupament de la meva descoberta, vaig aprendre que es podia, simplement, afegir en amanides. La gràcia era la manera de pelar-lo i tallar-lo, i conservar-lo perquè no es fes fosc. Si l'alvocat està en les condicions de maduració òptimes, és fàcil de tallar-lo per la meitat i separar-ne ambdues. Després a cada meitat (traient el pinyol en la que s'havia quedat) s'hi fan talls horitzontals i verticals i amb una cullera el podem treure i queda tot a dauets. Perquè no s'oxidi, un rajolí de llimona en fa la funció perfecta.

El següent pas cap a la simplicitat, però no per això menys gaudi, va ser menjar l'alvocat (també tallat per la meitat com abans) a cullerades. La pell és com una closqueta, per on l'agafes, i te'l vas menjant amb una cullereta. Deliciós; a mig matí, de postres... Assegureu-vos d'aprofitar bé i consumir tota la polpa fins ben arran la pell, sobretot la part verd fosca; després en veureu el perquè. Hi ha alguna variació que també hi va molt bé, com és fer els tallets que he comentat en forma de quadrícula i afegir-hi un rajolí de llimona i menjar-te'l igualment amb cullereta, o empolsar-hi alguna espècie: chili per als amants del picant, orenga, pebre, comí, etc. També pickle de mango o llima per als ben agosarats (picant!). Al gust de cadascú!

Un altre moment de descobriment que recordo també va ser quan vaig deixar de consumir lactis i, quasi del tot, productes animals. Al matí, abans, solia menjar alguna llesca de pa de sègol amb formatge, iogurt o mantega. Per què podia substituir aquells productes en una alimentació sense lactis? L'alvocat, vaig descobrir, era la mantega dels vegetarians! Per la seva textura cremosa, que es pot untar, aconseguia una llesca de pa amb alvocat més saborós que el que menjava abans i molt més saludable. També es pot fer a mode d'”entrepà”: pa de sègol (per exemple) amb làmines d'alvocat al mig; quan ho menges té una textura cremosíssima i, vertaderament, recorda la mantega.

I què ens aporta l'alvocat a nivell nutricional?...
Oblidem-nos d'allò de “ui, l'alvocat engreixa molt”, com ja vaig parlar a l'entrada dels omega 3, i sapiguem que l'alvocat conté uns greixos súper saludables i imprescindibles per a la nostra salut. Vegem-ho.

L'alvocat conté hidrats de carboni (9), proteïnes (2) i greixos saludables (15), així com vitamines i minerals (valors en grams per 100g d'alvocat). És per això que l'incloc en el seguit d'entrades dedicades a superaliments (cliqueu aquío a la dreta del bloc a l'etiqueta superaliment). Dels hidrats de carboni, la gran majoria en són fibra (el contingut de sucre/fructosa és molt baix). (Dieta y nutrición; hi trobareu taules nutricionals i gràfics il·lustratius) 

Està compost de grans quantitats d'olis vegetals entre els que destaquen l'omega 9, omega 7, omega 6 i omega 3*, que el converteixen en un perfecte antioxidant, sent així un fort protector cel·lular. També això ajuda a reduir els nivells de colesterol. És un aliat quan es vol aconseguir controlar/perdre pes, en casos de diabetis i augmenta les capacitats del cos d'absorbir tots els nutrients. Conté fins a deu tipus de vitamines entre les que destaquen la vitamina C, la vitamina E, vitamines B, com l'àcid fòlic (molt important durant l'embaràs; 100g d'alvocat té el 18% del valor diari d'àcid fòlic) i el glutatió, que tenen propietats relacionades amb la prevenció de malalties cardiovasculars i degeneratives de l'organisme. I n'és molt indicat el consum per a les persones que realitzen una intensa activitat física o són esportistes, ja que ajuda que el nostre organisme es regeneri i es recuperi de l'esforç pel seu alt contingut en aigua (73%) i minerals, com magnesi i potassi, que potencien la força muscular. (Vitónica
*Boníssima informació sobre els diferents tipus de greixos omega (“Com escomplementen els omega 3, 6 i 9?”).

El potassi és un mineral que ajuda a regular la pressió arterial. La ingesta adequada de potassi pot ajudar a prevenir malalties de l'aparell circulatori, com la pressió arterial alta, malalties cardíaques o accidents cerebrovasculars. Les dietes que contenen aliments que són bones fonts de potassi i són baixes en sodi poden reduir el risc d'hipertensió i d'infart. L'alvocat conté 500-600mg de potassi per 100g (més que el plàtan). (Alimentos; en aquesta web també hi trobareu una taula nutricional de l'alvocat molt completa

El magnesi contribueix al bon funcionament de l'intestí, sistema nerviós, muscular i immunològic. Els alvocats són uns “acceleradors nutritius” en permetre que el cos absorbeixi majors nutrients de greix soluble, tals com alfa i betacarotens així com luteïna i vitamines A, D, K i E en els aliments que són consumits amb els alvocats. La concentració més alta de carotenoides benèfics es troben a la part verd fosca de la polpa, prop de la closca, per la part interna. Conté compostos que semblen inhibir i destruir les cèl·lules de càncer oral i protegeixen contra el mal hepàtic. (Herbolario Más Salud

Els carotenoides són pigments liposolubles naturals que són sintetitzats per les plantes, algues i bacteris fotosintètics. Són les fonts dels colors groc, taronja i vermell de moltes plantes, per exemple, de les taronges, els tomàquets i les pastanagues. Alguns carotenoides com el betacarotè es poden convertir en vitamina A. Com que no poden ser sintetitzats pels humans, és necessari obtenir-los a partir dels vegetals de la dieta. Són essencials per a la salut humana, especialment per a la visió i malalties degeneratives i carencials. (Nutri-Facts)  Fa uns dies que parlava d'un altre superaliment que té un color groc-ataronjat molt intens. No vaig explicitar que també és font de carotenoides. Parlo de la cúrcuma, per a la qual dedicaré una segona part.

I seguint, i per acabar, encara una mica més amb les maneres de consumir-lo, amb el temps he anat veient que és un ingredient molt important en la cuina vegana i se'n fan postres. Jo m'hi he atrevit en algunes ocasions, barrejant alvocat, amb llimona i cacau pur i, queda una mousse boníssima i súper original. També es fan maioneses veganes amb alvocat, altres cremes o patés (no només guacamole, sinó hummus i pesto també -versió alvocat-), batuts (de fruites i verdures, l'alvocat hi aporta una textura única), hamburgueses, i es pot menjar calent (a la planxa i al forn!). Jo crec que us podeu inspirar molt amb aquestes idees, però encara millor és deixar volar la vostra imaginació i que trobeu allò que us satisfà i creeu les vostres exquisideses. I un últim apunt: és un dels aliments que es pot començar a donar a un nadó quan ja pot començar a introduir alimentació complementària. (Mercola; i molta més informació valuosa sobre els beneficis de l'alvocat en aquest mateix article).

Us convido que compartiu les vostres experiències amb l'alvocat, com el consumiu, quins plats feu, quines coses més sabeu pel que fa l'aportació nutricional i tot el que se us acudeixi al voltant d'aquest exquisit superaliment.

L'alvocat és conegut col·loquialment com a pera llangardaix,
el que reflecteix la seva forma i l'aparença de la seva pell.

[s. XVII; del nàhuatl awákatl ] (paraula asteca)

Molta gent dubta si l'alvocat és fruita o vegetal
ja que es consumeix habitualment amb vegetals; és una fruita.

Altres entrades sobre superaliments:
--”alvocat, exquisit superaliment” (aquesta entrada)
--"coco, superaliment amb propietats molt úniques"

[mireu aquesta imatge divertida: 9gag
De vegades l'amor és cec,
de vegades només és daltònic.]

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada