divendres, 19 de juliol de 2013

heus aquí la pregunta que sentiràs fins a la sacietat si ets vegetariana o vegana


I d'on treus les proteïnes?

Resposta:
                               I tu?

El problema, com encetava a l'entrada anterior sobre la vitamina B12, és el desconeixement que molta gent té sobre la nutrició humana. I això és ben natural, perquè cadascun de nosaltres tenim els nostres coneixements i som experts en alguna o algunes coses. La nutrició i la salut és un gran camp d'estudi i no es pot pretendre que tots en siguem coneixedors. A més, com a disciplina, té moltes branques, amb diferents teories, diferents opinions i molta controvèrsia. Si a això s'hi suma la sabiduria popular i la que cadascú té, ens trobem amb més dificultats a l'hora d'establir o dir què és cert, mite, vàlid o xerrameca.

Squidward TentaclesAixí que, com començava fa un moment, si et pregunten, com a vegetariana o vegana, d'on aconsegueixes les proteïnes, la resposta és: I tu? (i la cara que se't posa -almenys per dins- és la del nostre amic rondinaire Calamard Tentacles).

Però avui sí que faré un petit comentari de què són les proteïnes, per què són importants i quines en són les fonts...
Les proteïnes proporcionen els materials que serveixen per a la formació i reparació dels teixits de l'organisme, constitueixen els músculs, ossos, glàndules, òrgans interns, sistema nerviós, sang i altres líquids del cos, com així també la pell, els cabells i les ungles.

L'organisme consumeix proteïnes però no les emmagatzema. Per això, és necessari incorporar-les en la dieta tots els dies. Tampoc es poden prendre directament dels aliments, sinó que durant el procés de digestió, es transformen i es redueixen als seus components més senzills, els aminoàcids. El cos pot aconseguir aminoàcids de forma limitada, ja que no pot fabricar vuit dels aminoàcids que formen part de les proteïnes que consumeix. Són els aminoàcids essencials i són la isoleucina, leucina, lisina, metionina, fenilalanina, treonina, triptòfan i valina.

La bona qualitat nutricional del menjar s'aconsegueix quan es combinen proteïnes que compensin les seves deficiències en aminoàcids essencials. <<La gent pensa ue només la carn té proteïna però això no és així. Alguns cereals, sobretot en combinació amb altres vegetals, són excel·lents fonts proteiques. En general, les proteïnes vegetals són més variades, completes, fàcils de digerir i econòmiques>>, opina el Dr. Golberg.

Segons Eat Right, menjant aliments vegetals variats aconseguim satisfer els requeriments nutricionals de proteïnes. Al final del dia ens proveeixen de tots els aminoàcids essencials. Especialment ajustant la dieta i coneixent bé els aliments que ens els poden aportar. Alguns cereals tenen baixos nivells de lisina, però afegint-hi llegums i productes derivats de la soja s'assegura una aportació adequada.

En les properes entrades, prestaré especial atenció a quatre aliments que tenen un perfil nutricional complet i molt ric pel que fa als aminoàcids essencials. Aquests són la soja, la quinoa, l'amarant i el blat sarraí (o fajol).

Us convido als comentaris a exposar les anècdotes que heu tingut vosaltres: si també us trobeu davant de persones que no fan més que preguntar-vos sempre les mateixes coses i, sobretot, que compartiu quines són les vostres millors respostes!

[Entrada adaptada de fragments de la meva tesina: Bayarri, E. (2013), “Ser vegetariana amb coneixement; sinònim de salut i felicitat. Embaràs, lactància i nadons.”]

Les altres entrades relacionades amb aquesta entrada, sobre proteïnes:
--"heus aquí la pregunta que sentiràs fins a la sacietat si ets vegetarianao vegana" (aquesta entrada)

Entrades relacionades per saber les veritats i desemmascarar els falsos mites al voltant de la carència o manca de vitamines, minerals i nutrients en vegetarians o vegans:

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada