dimarts, 30 de juliol de 2013

calci: el mite de la llet i la paradoxa dels països occidentals


Fa uns mesos somreia quan llegia que <<un nadó alimentat amb llet materna i un vedell que ho fa pròpiament amb llet de vaca, el primer dobla el seu pes en sis mesos, mentre que el segon ho fa en quaranta-set dies.>> Jo mateixa deia <<donem-li llet de vaca a un nadó si volem tenir un nen del tipus estimada-he-engrandit-el-nen>> i parlava sobre els mites i falses creences al voltant del cosum de llet i lactis. Avui, seguiré una mica més.

[ salad I ]El calci és un mineral essencial molt important per tenir uns ossos i dents forts. A més, en general, les funcions que compleixen els minerals són la de ser constituents de l'esquelet, actuen com a sals solubles que ajuden a controlar la composició dels fluïds corporals i són complements essencials per a l'actuació de molts enzims i proteïnes. Les millors fonts vegetals de calci són el tofu, les hortalisses de fulla verda, les llavors i les nous. Aquest calci, s'absorbeix millor que el de la llet sencera. Altres aliments rics són les melasses negres, les algues marines comestibles, els créixens, el julivert i les figues seques (The Vegetarian Society UK). 

Diversos grups d'aliments inhibeixen o reforcen l'absorció del calci. Els oxalats presents en alguns aliments poden reduir-ne l'absorció, com els espinacs, la bleda-rave i el card suís. El fitat pot també inhibir-ne l'absorció. No obstant això, algunts aliments amb alt contingut en fitat i oxalats, tals com aliments de soja, encara proporcionen un bon calci. Els factors que en realcen l'absorció són...
la vitamina D i la proteïna. Les dietes, però, altes en aminoàcids amb sulfur poden augmentar les pèrdues de calci de l'os. Els aliments amb un quocient relativament alt d'aminoàcids amb sulfur en la proteïna són els ous, la carn, el peix, les aus de corral, productes làctics, llavors i molts grans. La ingesta excessiva de sodi pot també promoure'n pèrdues (Eat Right).
L'osteoporosi és descrita per The Vegetarian Society UK com la principal causa de fractures d'ossos en la tercera edat. Per prevenir-la, recomanen prendre una dosi adequada de calci al llarg de tota la vida, però especialment en la infància i l'adolescència; així com minimitzar els factors de risc més importants: fumar, abusar de l'alcohol i la falta d'exercici físic. Les dietes riques en proteïnes i sal (clorur sòdic) també augmenten la pèrdua de calci del cos. Hi hagut molta publicitat sobre el paper del calci en la dieta per prevenir l'osteoporosi, però es dóna el fet que aquesta malaltia és més comuna en els països occidentals on el consum de calci i de productes làctics és més alt que en la resta del món.
<<[La leche de vaca] es un alimento rico en calcio. Sin embargo, cuando se analizan los datos estadísticos que reflejan la situación a nivel mundial, se observa la paradoja del calcio: los países con el mayor consumo de calcio a partir de productos lácteos (Estados Unidos, Suecia, Israel, Finlandia y el Reino Unido) también presentan las mayores tasas de fracturas de caderas relacionadas con la osteoporosis. Y aquellos lugares del mundo con una ingesta tradicionalmente baja (Hong Kong, Singapur, zonas rurales de África) presentan la menor incidencia de osteoporosis.>> (David Roman)

Una bona conclusió que dóna Fernández del Castillo és que no només és important la quantitat de calci que consumim, sinó també l'equilibri en les proporcions de macronutrinets (hidrats de carboni, proteïnes, greixos), la seva qualitat i procedència i l'equilibri àcid/alcalí. Pablo Saz ho explica dient que la ingesta de proteïnes làctiques produeix una acidesa transitòria que l'organisme intenta neutralitzar recorrent a minerals alcalins present en l'os per equilibrar-ne el pH. Dos efectes acidificants de l'organisme són el consum excessiu de proteïnes (en dietes no vegetarianes) i el consum excessiu de sucre i cereals refinats, ambdues pràctiques pròpies de les societats occidentals.
El que convé, aleshores, com ja anava dient, és veure quins factors afavoreixen l'absorció del calci. Les verdures, especialment les de fulla verda, són beneficioses perquè contenen calci i magnesi assimilables, a més d'altres oligoelements i vitamines (més si són de cultiu biològic), i perquè tenen un efecte alcalinitzant, que afavoreix la remineralització. Els vegetals que més contenen calci són el bròquil, les cols, els créixens, el julivert i les algues. També el sèsam i les ametlles. El miso n'és un altre aliment molt ric (és un superaliment). L'exercici i la vitamina D (que se sintetitza per l'acció del sol sobre la pell) en promouen l'absorció. (Holistika.net)
<<Para que el lector se haga la idea (...) hay 5 veces más calcio en el sésamo, 2 veces y media más en las espinacas y el doble en el perejil, las almendras, la col rizada, los berros y los higos secos que en la leche de vaca. (...) Luego la posibilidad que tenga déficit de calcio alguien que toma a menudo vegetales es remota>>. (Discovery DSalud)

Com deia només començar l'entrada d'avui, ja havia començat a parlar sobre el calci, la llet, l'osteoporosi i altres aspectes relacionats a "estimada,he engranit el nen [o els lactis i el creixement hormonal anormal]". Hi podeu seguir llegint. I aquí us convido a deixar els comentaris que us hagi suscitat la lectura. Quines són les vostres fonts de calci?
[Entrada adaptada de fragments de la meva tesina: Bayarri, E. (2013), “Ser vegetariana amb coneixement; sinònim de salut i felicitat. Embaràs, lactància i nadons.”]

[Mireu també la imatge a Welcome to the calcium garden
 (benvinguts al jardí de calci)]

Entrades relacionades per saber les veritats i desemmascarar els falsos mites al voltant de la carència o manca de vitamines, minerals i nutrients en vegetarians o vegans:
--Calci: “el mite de la llet i la paradoxa dels països occidentals" (aquesta entrada)
--Omega 3: "greix del bo"
 --Àcid fòlic: "àcid fòlic, no només per a embarassades"

1 comentari:

  1. Genial informació la que he trobat avui. Molt bones explicacions del perquè està tan arrelada la creença del calci i la llet, però totes les consideracions que la rebaten i, al final, la desmunten: http://www.ecoosfera.com/2013/09/el-tratamiento-natural-de-la-osteoporosis-la-leche-y-el-calcio-iviv/

    ResponElimina