dimecres, 27 de febrer de 2013

malnutrició moderna (1a part)

L'altre dia s'iniciava un debat a partir de l'entrada “vegetarianisme: desconeixement i estupefacció” de dijous. Es parla, es pensa, es té por, que una dieta vegetariana és carent de nutrients, els quals només es poden aconseguir mitjançant fonts animals, com carn o productes làctics, per posar dos exemples típics, quan es parla de proteïnes o calci, respectivament. Que una alimentació vegetariana pot posar seriosament en risc la salut. Però en canvi, no se sent parlar tant, o hi ha molta gent que no hi ha reflexionat mai, que una alimentació basada en aliments processats i ensucrats, embotits, pa blanc i fregits, per citar alguns exemples d'aliments habituals que es mengen al nostre país, perjudica seriosament la salut. Observant els hàbits alimentaris de la gent que diu que no té temps per cuinar i per preocupar-se del que mengen, què trobem? Una malnutrició moderna, sens dubte.

per Katherine Lim
Aquest concepte de malnutrició moderna em va agradara molt trobar-lo en un document que he llegit recentment de Miguel Leopoldo Alvarado, “Restauración biológica y terapéutica ortomolecular”. Ell diu que aquesta malnutrició “és ocasionada per la degradació químico-nutrimental dels aliments i és causa principal dels trastorns crònico-degeneratius”. Sabem que hi ha malnutrició en els països anomenats subdesenvolupats, però no som conscients de com de malnodrits estem esdevenint en les societats desenvolupades.

<<Malnutrición = Decadencia fisica y mental (Mesotrofia)
Durante los últimos 100 años, de manera involuntaria, los seres humanos hemos sido sometidos a un "experimento de escala planetaria", obligados a comer alimentos artificiales. (Kollath)>>
Per acabar d'il·lustrar això, compartiré amb vosaltres una reflexió que fa temps que he fet i he plantejat a algunes persones...
Es fan moltes advertències al voltant de l'alimentació, per exemple, de les dones embarassades. Aquestes tenen molts aliments prohibits i han de prendre moltes precaucions. En algunes pàgines web i fòrums s'adverteix que les llavors de lli no són aconsellables, quan aquestes, en realitat, tenen un gran poder nutritiu i aporten greixos Omega 3. O tothom té molt interioritzat que no han de beure alcohol. (Estic totalment d'acord entre la relació del consum d'alcohol i patologies en els fetus i nounats). Però en canvi no està pas al mateix nivell de discurs que no consumeixin aliments processats, plens de sucres, farines blanques i greixos animals, o patates i altres aliments fregits. Això és a què em refereixo. La gent creu que ha de tenir una alimentació sana i saludable, però realment la segueix? Farines blanques, sucres, greixos saturats i un llarg etcètera formen part de l'alimentació diària i normal de moltíssimes persones, sense saber que tot això és un verí real i perillós per a la salut, ple de calories buides de nutrients. Aquí us deixo la pregunta: una copa de vi per sopar o un croissant de xocolata amb un cafè amb llet per esmorzar? Quina dona embarassada mirareu amb reprovació? Quina opció està estesa i quina, mal vista? I us sembla coherent que sigui així? Com és el vostre esmorzar més habitual?


Us espero a la propera entrada de "malnutrició moderna (2a part)" per seguir parlant d'aquesta malnutrició sobrevinguda per excés de calories i absència de nutrients, causa de les malalties del nostre temps.
  
Més entrades relacionades amb les reflexions d'avui:
--”malnutrició moderna (1a part)” (aquesta entrada)

4 comentaris:

  1. Us deixo els comentaris que s'han generat d'aquesta entrada al Facebook:

    FP: Coses que si, coses que no.
    Top 8 Reasons Not to Fear Saturated Fats:
    http://authoritynutrition.com/top-8-reasons-not-to-fear-saturated-fats/
    Lo que dice la ciencia para adelgazar de forma fácil y saludable: Impresionante estudio sobre las grasas:
    http://loquedicelacienciaparadelgazar.blogspot.com.es/2012/05/impresionante-estudio-sobre-las-grasas.html

    Estela Bayarri: El tema dels greixos és extensíssim. Sí, el cos necessita de tots els tipus de greixos per viure i funcionar bé. Però sabent què menges, com ho menges, amb què ho combines, quantitat, manera de cuinar-ho... Monotema per a entrades futures!

    MB: Estic d'acord que s'han de menjar greixos saturats però sabent amb certeza del seu origen i sobretot no en excés. Només falta dir-li a una persona amb mal hàbits alimentaris que menjar greixos saturats és saludable i li donc un any de vida abans el seu cor no fagi una catracrack! ës un tema delicat ja que el colesterol ja el fabrica el cos per si sol i s'hauria de fer un estudi personalitzat per saber si una persona en pot pendre o millor que no pq el seu organisme no el metabolitza correctament.......

    Estela Bayarri: Exactament. Tots els greixos són importants, però una persona que segueix una dieta occidental típica (és a dir, carent de nutrients i excessiva d'"antinutrients") sobrepassa amb escreix les quantitats de greixos saturats i, en canvi, no n'aconsegueix prou dels monoinsaturats o poliinsaturats. Així que, cert, Txell, que s'ha de fer un estudi de cada cas i de cada persona. Gràcies pels comentaris!

    ResponElimina
  2. Més...

    VL: Aprendí a hacer SEITAN!!!!!! pura proteína sin el FAT! que no aporta res!

    ResponElimina
  3. Més...

    FP: El colesterol, quin gran tema. Avui per esmorzar....
    El fraude del colesterol y otros consejos médicos perjudiciales para la salud. » muscleblog
    http://www.muscleblog.es/2012/03/el-fraude-del-colesterol-y-otros-consejos-medicos-peligrosos-para-la-salud/

    Estela Bayarri: Gràcies de nou per compartir. FP, em quedo amb la frase:

    <> Dr Moynihan R, British Medical Journal 2002.

    Bon resum i conclusió de tot l'article. És a dir, manipulació per part d'estudis científics finançats per farmacèutiques, engany per part de les campanyes de màrqueting dels productes de les grans multinacionals.

    I dos, és important el que començàvem a dir l'altre dia: greix sí, però compte amb la resta. Són importants les combinacions que fem! Jo aposto per una dieta rica i plena de vegetals, hortalisses, fruita, llegums... i bons greixos provinents de fruits secs, olis, alvocat, llavors... Combinació saludable!

    ResponElimina
  4. La frase del Dr Moynihan R no ha sortit abans. Aquí la teniu:

    "Se puede ganar dinero a costa de la gente sana haciéndola pensar que está enferma. Las compañías farmacéuticas sponsorizan enfermedades."

    ResponElimina